Do 10.4. | 19 Uhr | B-Movie
Auf dem Boden der Tatsachen
Roshanak Zangeneh, D ’13, 10 min, OF
Mit streng nach unten gerichtetem Blick durchstreift die Filmemacherin das Kairo in den Zeiten der Umwälzungen 2011 bis 2012. Die einfache Form des eingeschränkten Bildausschnitts richtet die Aufmerksamkeit auf vermeintlich Belangloses und schärft auf besondere Weise die Wahrnehmung des Tons im Film.
Gast: Roshanak Zangeneh
Hamburg-Premiere
Iranien
Mehran Tamadon, F/CH 2014, 105 min, OmeU
Dem atheistischen, iranischen Filmemacher Mehran Tamadon gelingt es nach langer Vorbereitung, vier Mullahs im Iran – allesamt Verfechter des dortigen Regimes – dazu zu bewegen, mit ihm für ein Wochenende in eine Wohnung einzuziehen. Sie diskutieren anhand von Themen wie Pressefreiheit, Abtreibung und Verschleierung der Frau die Frage, ob eine plurale Gesellschaft im Iran möglich ist. Es geht kontrovers zu, es wird gelacht, gebetet und zusammen gekocht. Am Ende scheitert diese Gesellschaftsutopie auf kleinem Raum, und Mehran Tamadon hat einen hohen Preis dafür zu zahlen. Gleichwohl gab es für kurze Zeit ein intensives Miteinander.
Hamburg-Premiere
Interview mit Mehran Tamadon (englisch)
Directors Note
„I don’t see my films as weapons. I do not use images as means to promote my own thinking or to settle scores. I do not use it as an instrument of propaganda, but to create a context that should enable mutual understanding and make dialogue possible. A space that forces people who hate each other to see and listen to each other, so that one day they may be capable of mutual tolerance.
In this sense, this documentary does not show society as it is. It contains a promise within itself. It is creating a situation that does not exist in Iran today. The film creates an arena in which I can talk, following other rules than those imposed by the Iranian authorities. I ask defenders of the Iranian regime to come into my space and agree to listen to my freedom of tone. I ask them to participate in the project of a man who looks at them with a certain distance. A man who has objectives other than theirs, but who treats them as equals. I ask them to sit within a framework which they do not control. A framework that will doubtless show an image of themselves that is different from the one they want to convey. I ask them to accept a film that looks at them in another way.“